PRAWDZIWE ŚWIĘTO  Z OKAZJI  DNIA JĘZYKA OJСZYSTEGO           Obchodzony na całym świecie Dzień Języka Ojczystego stał się prawdziwym świętem dla uczennic   klasy  6a Nikoli Jarockiej i Marceliny Mojsei, a także dla Zoi Semiżon, uczennicy klasy 4a.     Dziewczęta  prezentowały szkołę podczas IV Międzynarodowego Konkursu Recytotarskiego  z okazji Dnia Języka Ojczystego organizowanego przez  Fundację Tutaka oraz Centrum Kultury Białoruskiej.  Wydarzenie, które odbyło się 21.02.2025r.  w Białostockim Teatrze Lalek, zgromadziło miłośników poezji i prozy białoruskiej z Polski i zagranicy. Każdy  finalista czuł się częścią białoruskojęzycznej społeczności.       Pracowitość i szczera chęć pokazania piękna i bogactwa białoruskiego słowa została nagrodzona! Pierwsze miejsce zdobyła Zoja Semiżon, trzecie miejsce zajęła Marcelina Mojsei, a Nikola Jarocka została wyróżniona. Nikola  recytowała wiersz Wiktara Szweda „Kim jesteśmy”. I nie mniej cenna niż decyzja jury była ocena, którą dziewczynka usłyszała od żony poety - Pani Walentyny. Kobieta była tak poruszona recytacją Nikoli, że nie mogła powstrzymać   łez wdzięczności i osobiście podziękowała Nikoli za wspaniałą recytację podkreślając, że wszystkie obrazy stworzone przez Nikolę pojawiały się przed jej oczami, jakby były żywe.    Dziewczęta otrzymały upominki, dyplomy oraz nagrody pieniężne za zajęcie I i III miejsca.    Życzymy dziewczynkom kolejnych sukcesów w przyszłości!   САПРАЎДНАЕ СВЯТА РОДНАЙ МОВЫ      Дзень роднай мовы  стаў  сапраўдным святам для  вучаніц 6а  класа …

Przeczytaj więcej Dzień Języka Ojczystego

        Teatr uczy, bawi i wychowuje

Zajęcia teatralne stanowią szczególną formę aktywności i ekspresji twórczej dla uczniów klas młodszych. W tym tygodniu uczniowie klasy 2b uczestniczyli w cyklu zajęć, które miały na celu zapoznanie dzieci z tematyką teatralną. Uczniowie na podstawie informacji z podręcznika i prezentacji dowiedzieli się co to jest teatr oraz poznali słownictwo z nim związane (aktor, reżyser, choreografia, sufler, inspicjent, kostium, scenografia itp.). Dowiedzieli się, że wiele osób musi się napracować, aby powstało przedstawienie teatralne. Uczniowie poznali również rodzaje lalek teatralnych tj: kukiełka, marionetka, jawajka, pacynka. Jak zachować się w teatrze? – na to pytanie dzieci również potrafiły odpowiedzieć, gdyż kilka razy w roku są uczestnikami spektakli teatralnych. Podsumowanie wiedzy o tematyce teatru odbyło się poprzez rozwiązywanie quizu, zagadek i krzyżówki. Następnie drugoklasiści wykonali ze skarpetek pacynki, które każdy wykonał według własnego pomysłu i kreatywności. Na koniec zajęć uczniowie wcielili się w głównych bohaterów i odegrali krótkie scenki z udziałem pacynek. Wszyscy wspaniale bawili się w teatr.

 Zajęcia teatralne wpływają korzystnie na wszechstronny rozwój dziecka. Są wspaniałym pomysłem na dobre spędzenie czasu wolnego. Teatr stwarza dobrą atmosferę grupową i spełnia funkcję terapeutyczną.

Przeczytaj więcej Teatr uczy, bawi i wychowuje

ŚWIATOWY DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU
Światowy Dzień Bezpiecznego Internetu przypada co roku na 11 lutego, ale jego obchody trwają przez cały miesiąc. Wydarzenie te patronatem honorowym objęło Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Rzecznik Praw Dziecka. Podczas lekcji informatyki uczniowie naszej szkoły korzystając z serwisu "Sieciaki.pl" pogłębiali zdobytą wiedzę dotyczącą wirtualnego świata poprzez edukacyjne komiksy, kreskówki, słuchowiska i gry. Dzieci obejrzały także krótkie filmiki, rozwiązywały quizy, odpowiadały na pytania dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu. Zajęcia poświęcone były niezwykle ważnej w dzisiejszych czasach tematyce, a mianowicie bezpieczeństwa w Internecie. Uczniom zajęcia przypadły do gustu i sprawiły dużo radości 🙂 Najważniejsze jest jednak to, że dzieci wyszły z zajęć bogatsze o nową wiedzę, którą mamy nadzieję będą potrafiły wykorzystywać podczas codziennego przebywania w wirtualnej rzeczywistości.

Przeczytaj więcej ŚWIATOWY DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU

Miłość w wielu odsłonach – konkurs „Miłość niejedno ma imię” w Białymstoku
 
14 lutego 2025 roku w VII Liceum Ogólnokształcącym im. Nauczycieli Tajnego Nauczania w Białymstoku odbył się XI Międzyszkolny Konkurs Piosenki „Miłość niejedno ma imię”, objęty Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Białegostoku. Wydarzenie zgromadziło młodych artystów z całego regionu, w tym reprezentantki Szkoły Podstawowej w Gródku – Marcelinę Mojsiej oraz Ewę Siemiżon.
 
Marcelina Mojsiej wykonała utwór „Długość Dźwięku Samotności” zespołu Myslovitz, natomiast Ewa Siemiżon zaprezentowała piosenkę „Miłość” Agnieszki Musiał. Obie uczestniczki zostały starannie przygotowane do konkursu przez Małgorzatę Wirkowską. Z góry dziękujemy też Agacie Siemiżon za pomoc w zorganizowaniu wyjazdu na konkurs.
 
Konkurs „Miłość niejedno ma imię” to wyjątkowe wydarzenie, które co roku daje młodym wokalistom możliwość zaprezentowania swojego talentu oraz wrażliwości artystycznej. Tegoroczna edycja, zorganizowana w Dzień Zakochanych, po raz kolejny udowodniła, że muzyka jest doskonałym sposobem na wyrażanie emocji i dzielenie się nimi z publicznością.
 
Walentynki w klasie 2b Walentynki to dzień miłości i przyjaźni. Dla uczniów z klasy 2b ten dzień stał się okazją do wspólnej zabawy i pokazania, jak dobrze i wesoło jest nam razem. Celem tego dnia było zachęcanie dzieci do okazywania uczuć innym osobom (kolegom, koleżankom, rodzicom, nauczycielom, pracownikom szkoły). Uczniowie obejrzeli prezentację oraz  rozwiązali quiz na temat walentynek. Drugoklasiści wykonali kartki walentynkowe oraz czerwone i różowe serduszka. Z inicjatywy Samorządu Uczniowskiego tradycyjnie zorganizowano „pocztę walentynkową”. Wszyscy, którzy chcieli przekazać życzenia swoim sympatiom, wrzucali kartki walentynkowe (w większości własnoręcznie wykonane) do specjalnie przygotowanego pudełka. Już od samego rana po szkole kursowała walentynkowa poczta – roznoszone były walentynkowe karteczki, liściki, lizaki, oczywiście z serduszkami! Wśród społeczności szkolnej królował kolor czerwony. Nie zabrakło wyrazów sympatii pod adresem uczniów i pracowników naszej szkoły.

Przeczytaj więcej Walentynki w 2b

Cicha epidemia: depresja u dzieci i młodzieży. Jeszcze kilka dekad temu wydawało się, że dzieciństwo i młodość to beztroskie okresy życia, wypełnione zabawą, marzeniami i pierwszymi przyjaźniami. Tymczasem dzisiaj coraz częściej mówi się o tym, że depresja, uznawana za jedną z najgroźniejszych chorób XXI wieku, dotyka również najmłodszych.

Czym jest depresja?

Depresja to poważna choroba psychiczna, która wpływa na sposób myślenia, odczuwania i funkcjonowania w codziennym życiu. Nie jest to jedynie chwilowy smutek czy gorszy nastrój – depresja utrzymuje się przez dłuższy czas i znacząco obniża jakość życia. Może prowadzić do problemów w nauce, relacjach społecznych, a w skrajnych przypadkach nawet do myśli samobójczych.

1. Bądź uważnym obserwatorem

Zwróć uwagę na zmiany w zachowaniu dziecka, zwłaszcza jeśli są one nagłe i utrzymują się przez dłuższy czas (kilka tygodni lub dłużej). Niepokojące sygnały to m.in.:
  • izolowanie się od rówieśników i rodziny,
  • brak zainteresowania ulubionymi aktywnościami,
  • wahania nastroju (smutek, drażliwość, wybuchy gniewu bez wyraźnego powodu),
  • spadek energii i motywacji,
  • trudności w szkole (pogorszenie ocen, brak koncentracji),
  • zmiany w nawykach jedzeniowych i snu.

2. Regularnie rozmawiaj z dzieckiem

  • Twórz atmosferę zaufania, w której dziecko może mówić o swoich emocjach bez obawy przed krytyką.
  • Zamiast pytać ogólnikowo: „Jak się czujesz?”, używaj konkretnych pytań, np.:

▶️ W pierwszym tygodniu, po feriach, a mianowicie 13.02.2025 roku młodzież z klas ósmych miała okazję uczestniczyć w wyjątkowym spotkaniu z dzielnicowym Posterunku Policji  w Gródku sierżantem Kamilem Ignatiukiem. Tematem przewodnim rozmowy była odpowiedzialność prawna nieletnich oraz zasady bezpieczeństwa jakich należy przestrzegać w Internecie. Spotkanie miało na celu zwiększenie świadomości młodych ludzi na temat ich praw i obowiązków oraz konsekwencji wynikających z nieprzestrzegania przepisów.

▶️ Dzielnicowy omówił najważniejsze aspekty związane z odpowiedzialnością prawną osób niepełnoletnich, podkreślając, jakie czyny mogą prowadzić do konsekwencji prawnych i jakie działania są uznawane za wykroczenia lub przestępstwa. Szczególną uwagę zwrócono na kwestie cyberprzemocy, oszustw internetowych oraz udostępniania treści niezgodnych z prawem, publikowaniem i przesyłaniem filmów oraz zdjęć.

▶️ Podczas spotkania funkcjonariusz przedstawił również sytuację prawną gminy Gródek. Wskazał jakie najczęściej problemy, związane z zachowaniem młodzieży, zgłaszają mieszkańcy Gródka. Zaliczały się do nich między innymi akty wandalizmu, zakłócanie porządku publicznego, obrażanie osób starszych oraz zagrożenia wynikające z niewłaściwego korzystania z mediów społecznościowych.

▶️ Uczestnicy spotkania mieli okazję zadawać pytania i uzyskać praktyczne wskazówki dotyczące unikania niebezpiecznych sytuacji zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym.

▶️ Takie inicjatywy są niezwykle ważne dla kształtowania odpowiedzialnych postaw wśród młodzieży oraz budowania świadomego społeczeństwa. …

Przeczytaj więcej Spotkanie klas ósmych z dzielnicowym