Zaproszenie na herbatkę

Ostatnio uczniowie klasy VIII c zmagali się z twórczością Czesława Miłosza i poznali  utwór  „Piosenka o porcelanie”. Tekst nie należy może do najtrudniejszych, ale tak, jak większość utworów poetyckich omawianych w klasach starszych szkoły podstawowej, nie jest łatwy do odbioru dla młodego człowieka. Co zrobić, aby skupić uwagę na słowach, których zrozumienie nie jest proste? Jak poprowadzić lekcję, by zachęcić uczniów do pochylenia się nad słowem?

Ósmoklasiści przed wejściem do klasy zostali poproszeni o zdjęcie plecaków i zajęcie właściwych, bo wyznaczonych w pewien sposób, miejsc. Na każdym stoliku stały filiżanki, jedne były z porcelany, inne z fajansu. Każdy mógł dotknąć, porównać, przyjrzeć się z biska. Uczniowie dowiedzieli się, które państwo jest ojczyzną porcelany, gdzie w Europie produkowano najpiękniejsze naczynia z tej ceramiki. Później filiżanki zostały napełnione gorącym naparem, a uczniowie podawali swoje skojarzenia z zaistniała sytuacją. Odwoływali się do możliwości odbycia wizyty, oczekiwania na gości, przygotowania świątecznego stołu, uroczystości, herbatki u królowej, w arystokratycznych dworach, pobytu restauracji, do odpoczynku w zaciszu domu rodzinnego, ciepła i bezpieczeństwa. Dopiero po takim wstępie poznali wiersz Czesława Miłosza, dokonali jego analizy i interpretacji.

Uczniowie dali się  namówić na rozpamiętywanie sztuki słowa  oraz delektowanie się jego pięknem. …

Przeczytaj więcej Zmagania z twórczością Czesława Miłosza

02.03.2023 r. uczniowie klas VIII-ych uczestniczyli w spotkaniu z przedstawicielami służb mundurowych. Naszą szkołę odwiedzili: pani Wioletta Bakanacz i pan Tomasz Pietruczuk z Izby Administracji Skarbowej, pani Anna Borawska z Straży Granicznej, pan Grzegorz Bazyluk z Policji oraz pani Sylwia Seliwoniuk i pani Beata Gryko – Andrejuk, wraz z trzema funkcjonariuszami, z grupy interwencyjnej służby więziennej Aresztu Śledczego w Białymstoku. Młodzież poznała warunki zatrudnienia i pracy w poszczególnych służbach oraz plusy i minusy danego zawodu. Spotkanie zorganizowały - pani pedagog Ewa Bielawska oraz pani psycholog Ewelina Ostapczuk. 

Przeczytaj więcej Spotkanie z przedstawicielami służb mundurowych.

HYMN SP W GRÓDKU Szkoła Podstawowa w Gródku obchodzi im Braci Aleksandra i Michała Chrzanowskich w tym roku swój Jubileusz 100- lecia. Dyrekcja szkoły, uczniowie, nauczyciele oraz rodzice przez cały rok szkolny przygotowują się do uroczystych obchodów jubileuszu szkoły, który odbędzie się w maju 2023 r. Organizowane są konkursy, wystawy, spotkania i wywiady z absolwentami szkoły, zawody sportowe i różne akcje przybliżające uczniom historię szkoły i ich patronów- Aleksandra i Michała Chrzanowskich. Jednym z działań w ramach obchodów jubileuszu 100- lecia Szkoły Podstawowej w Gródku było napisanie „Hymnu braci M. i A. Chrzanowskich”. Pomysł na hymn powstał na pierwszym wakacyjnym spotkaniu zorganizowanym przez dyrekcję Szkoły Podstawowej w Gródku, panią Annę Grycuk i panią Danutę Garkowską z udziałem zespołu nauczycieli koordynujących przygotowania do obchodów jubileuszu. Nauczycielka języka polskiego, pani Irena Matysiuk zainicjowała prace nad tym projektem oraz napisała pierwsze słowa hymnu. Dalsze prace nad powstaniem hymnu przebiegały z udziałem nauczycielki Szkoły Podstawowej w Gródku, pani Marii Abramowicz oraz muzyków- Magdaleny Abramowicz- Borys – słowa i melodia hymnu oraz Szymona Borysa- opracowanie muzyczne hymnu. W pisaniu nowego tekstu, dostosowanego do melodii uczestniczyła również pani Irena Matysiuk. Kiedy powstał hymn, zaczęła się praca nad opracowaniem muzycznym i tu wielkie podziękowania dla Pana Szymona Borysa …

Przeczytaj więcej HYMN SP W GRÓDKU

Tłusty czwartek    Ostatni czwartek przed wielkim postem to dzień łakomstwa, czyli tłusty czwartek, znany także jako zapusty, mięsopust, karnawał. Tłusty czwartek rozpoczyna ostatni tydzień karnawału. Wedle tradycji, w tym dniu dozwolone jest objadanie się.    Najpopularniejsze potrawy tego dnia to pączki i faworki, zwane również w niektórych regionach chrustem lub chruścikami. Dawniej objadano się pączkami nadziewanymi słoniną, boczkiem i mięsem w myśl staropolskiego przysłowia: Powiedział Bartek, że dziś tłusty czwartek, a Bartkowa uwierzyła, dobrych pączków nasmażyła.    Geneza tłustego czwartku sięga pogaństwa. Był to dzień, w którym świętowano odejście zimy i nadejście wiosny. Ucztowanie opierało się na jedzeniu tłustych potraw, szczególnie mięs oraz pączków przygotowywanych z ciasta chlebowego nadziewanego słoniną.    Około XVI wieku w Polsce pojawił się zwyczaj jedzenia pączków w wersji słodkiej. Wyglądały one nadal nieco inaczej niż obecnie – w środku miały bowiem ukryty mały orzeszek lub migdał. Ten, kto trafił na taki szczęśliwy pączek, miał cieszyć się dostatkiem, szczęściem i powodzeniem.    Zgodnie z tradycją ostatni czwartek w naszej szkole też był „pączkowy”. Samorząd uczniowski zorganizował kiermasz, na którym można było kupić nie tylko pączki, ale również rogaliki, babeczki, wafelki i ciasto. Słodkie wypieki przygotowali sami uczniowie lub we współpracy ze swoimi rodzicami.    Część pączków otrzymaliśmy nieodpłatnie z …

Przeczytaj więcej Tłusty czwartek

Konkurs Recytatorski

Z okazji Światowego Dnia Poezji Biblioteka szkolna zaprasza uczniów Szkoły Podstawowej w Gródku do wzięcia udziału w Konkursie Recytatorskim. Zadaniem uczestników jest zaprezentowanie swego ulubionego wiersza.    KRYTERIA OCENY: • pamięciowe opanowanie, • interpretacja tekstu, • kultura słowa, • ogólny wyraz artystyczny (uzasadniony gest sceniczny, element ruchu, strój) Konkurs odbędzie się 23 marca 2023 roku o godzinie 10.00 w szkolnej Izbie Tradycji. Zgłoszenia przyjmujemy do 21 marca.

Zapraszamy!

Przeczytaj więcej Konkurs Recytatorski

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

21 lutego 2023 po raz dwudziesty trzeci w Polsce obchodzono Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Został on ustanowiony przez UNESCO 17 listopada w 1999 roku. Celem tego święta jest ochrona języków ojczystych, promowanie wielojęzyczności, podkreślanie wartości edukacji językowej. Dzień Języka Ojczystego ma także wesprzeć budowę porozumienia ponad podziałami, zwrócić uwagę, jak ważne są wspólne działania oparte na zrozumieniu, tolerancji i dialogu.

W  szkole w Gródku z tej okazji zorganizowano szereg działań, mających na celu pokazanie bogactwa naszego języka. Odbyły się  zajęcia, podczas których uczniowie przygotowali plakaty z trudnościami ortograficznymi, ilustrowali wybrane powiedzenia i przysłowia. Zapoznawali się z najczęściej popełnianymi błędami językowymi. Wielkim zaskoczeniem było, że poprawne jest wyrażenie „wszem wobec”, a nie „wszem i wobec”, „Bogiem a prawdą”, a nie „między Bogiem a prawdą”. Z rozsypanek zdaniowych układali przysłowia, ćwiczyli wymowę poprzez czytanie łamańców językowych,  na przykład: „W wysuszonych sczerniałych trzcinowych szuwarach sześcionogi szczwany trzmiel trzymał w rękach strzęp szczypiorka”. Chętni uczniowie prezentowali swoje umiejętności dykcyjne w szkolnym radiowęźle. Na języku białoruskim rozwiązywano zagadki i czytano wiersze. Panie Ania Kondratowicz i Krystyna Giegiel przygotowały w bibliotece wystawkę książek o tematyce związanej z poprawnością językową. Przedsięwzięcie odbyło się pod kierunkiem pań Ireny Matysiuk, Ali …

Przeczytaj więcej Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

Cyberprzemocy mówimy nie!!!

Co wspólnego ma Internet z teatrem? Okazuje się, że dużo, o czym mogli się przekonać uczniowie Szkoły Podstawowej w Gródku,  którzy  13.02.2023r.  wybrali się na spektakl „Pierwsza miłość – internetowe love” w wykonaniu Wrocławskiego Teatru In-Art. Udział w przedstawieniu to jedna z kilku form działań profilaktycznych zaplanowanych w ramach projektu „Cyberprzemocy mówimy nie!!!”. 

Czterdziestu uczniów klas VII i VIII Szkoły Podstawowej w Gródku realizowało projekt profilaktyczno - edukacyjny „Cyberprzemocy mówimy nie!!!” zgodny z założeniami Programu Wychowawczo - Profilaktycznego Szkoły Podstawowej w Gródku im. Partyzantów Braci M. i. A. Chrzanowskich na rok szkolny 2022/2023 oraz Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2022-2023.

Uczniowie realizując projekt:

- poznali zjawisko cyberprzemocy, uwodzenia w sieci ( jakie przybiera formy np. wulgarne wyzywanie, ośmieszanie, emisja filmów i zdjęć wbrew woli, podszywanie się pod kogoś w Internecie),

- zapoznali się z konsekwencjami nadużyć związanych z komunikacją telefoniczną  i internetową,

- poznali reguły bezpiecznego i kulturalnego korzystania z sieci,

- zapoznali się z zasadami reagowania w sytuacjach cyberprzemocy,

- dokonali autorefleksji na temat czasu spędzonego w Internecie i jego wpływu na pozostałe czynności,

- pozyskali wiedzę na …

Przeczytaj więcej Cyberprzemocy mówimy nie!

Nowe książki W ramach obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych  biblioteka szkolna zorganizowała akcję „Podaruj książkę bibliotece szkolnej”. W akcji wzięli udział uczniowie, rodzice i nauczyciele naszej szkoły. Podarowano 90 książek.  Serdecznie dziękujemy darczyńcom. Książki zostały opracowane. W bibliotece był wystawiony „Kuferek marzeń”. Dzięki finansowemu wsparciu Rady Rodziców , która przekazała 1500 złotych na zakup nowych książek mogłyśmy zakupić do biblioteki nowe książki i spełnić oczekiwania czytelników. Zapraszamy czytelników do wypożyczania nowych książek.  

Przeczytaj więcej Nowe książki w bibliotece szkolnej

Misją Szkoły Podstawowej im. Partyzantów Braci M. i A. Chrzanowskich w Gródku jest: NOWOCZESNA, BEZPIECZNA i INNOWACYJNA PLACÓWKA EDUKACYJNA. Dzięki zaangażowaniu Dyrekcji, nauczycieli, uczniów i rodziców w różne akcje, festyny i programy, nasza szkoła wzbogaca swoje zaplecze dydaktyczne i staje się nowoczesna.  Dzięki wsparciu rządowego programu „Laboratoria Przyszłości” nasza szkoła pozyskała nowoczesny sprzęt do:

  • laboratorium Techniki,
  • laboratorium Roobotyki,
  • laboratorium Fotografii i filmu,
  • laboratorium Grafiki komputerowej.
Zapraszamy na stronę koordynatora projektu pana Andrzeja Połtoraka. Laboratoria Przyszłości 

Przeczytaj więcej Laboratoria przyszłości