Artykuł dla rodziców uczniów klas VIII na temat:
„Rola rodziców w przejściu ośmioklasisty ze szkoły podstawowej do ponadpodstawowej”
22 listopada 2021 r.
Z myślą o dylematach dotyczących wyboru szkół ponadpodstawowych przez Państwa dzieci postanowiłam pomóc Państwu w zrozumieniu dlaczego, jak i w jakim celu m.in. rodzice angażują się w proces tranzycji uczniów klas ósmych.
Rodzice:
- są obserwatorami rozwoju dzieci, ich potencjału edukacyjnego jak i zawodowego,
- dostrzegają zasoby swoich dzieci,
- pomagają określić, nazwać marzenia, zainteresowania,
- niejednokrotnie pomagają w ukierunkowaniu zainteresowań, talentów,
- sprzyjają rozwojowi zasobów dzieci poprzez kierowanie ich na rozmaite zajęcia,
- dopingują, wspierają w chwilach zwątpienia we własne talenty,
- są obserwatorami tego, co dzieje się z dziećmi podczas podejmowania wyzwań, którymi są m.in. decyzje edukacyjno-zawodowe.
Z doświadczenia zawodowego mogę podzielić rodziców na 3 grupy, które w różnym zakresie uczestniczą w procesie tranzycji ośmioklasistów ze szkoły podstawowej do ponadpodstawowej:
- Pierwszą grupę stanowią rodzice, którzy nie postrzegają siebie jako potencjalnych doradców. Nie dają sobie prawa bycia nim, nie dostrzegają takiej roli w swoich aktywnościach.
- Drugą grupę stanowią rodzice, którzy chętnie rezygnują ze swojej roli w procesie wspierania dzieci w zakresie doradztwa zawodowego. Twierdzą, że lepiej będzie, jeśli to szkoła się tym zajmie. …